söndag 14 november 2010

Wiiho idag var jag på arbetsintervju och gjorde alla fel man kan göra!


Jag fick inte jobbet… konstigt

Det var vår franska rumskompis som föreslog att vi skulle gå dit för de skulle ha intervjuer hela dagen och skulle anställa de sista platserna. Perfekt tänkte vi! Vi såg på internet vart det låg. 4 km inga problem att gå, fransmannen kollade lite konstigt på oss och frågade om vi inte skulle ta en taxi istället.  Framme enligt google maps…  Men det enda vi såg var ett fallfärdigt hus och en skylt ytligare par km att gå. Trötta och blöta ( det regnade ute) kom vi tillslut fram. Med då visade sig att det inte alls var hotellet som skulle anställa folk utan en restaurang. På våra CV stod det att vi ville jobba som städare och inget alls om restaurang.  Jag hade redan skickat mitt cv så tänkte att jag skulle gå in och höra om dem hade läst den. Eller vet inte riktigt vad jag tänkte.
Efter mycket letade så kom de fram till att de inte alls hade fått mitt CV.  Så de fick fixa en bärbar dator med internet så jag kunde gå in på min mail. Där hittade jag en CV tillslut och fick ha en arbetsintervju.
    
   - vad för jobb söker du? Jag kunde inte för allt i världen komma på vad jobbet hete. Så fick börja förklara. Efter en stund svarade han oh you mean kitchen porter.  

 -Vad vet du om vår restaurang ? jag kunde inte ens komma på vad den hette..

 - Varför vill du ha det här jobbet? Herregud jag viste ju inte ens riktigt vad det var för jobb jag sökte! måste de ställa så svåra frågor!

 - Har du några erfarenheter? Ne. Och jag kände då att det var rätt kört. Det var nog inget jobb för mig. Men det var rätt kul ändå och jag svarade snällt på resten av frågorna.

Vi fick alla fall en lång promenad idag och jag lärde mig att det kanske kan vara smart att vara lite bättre förbered om man ska söka ett jobb som 100 anda också söker..

/ Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar